Byzonderwijs is een aparte behandelgroep binnen SO De Pyler. Binnen deze groep vindt diagnostiek en behandeling plaats. Het kind wordt bij aanmelding gekoppeld aan een onderwijsgroep zodat kind en ouders perspectief hebben op een geleidelijke verschuiving richting deelname aan onderwijs. Instroom in de onderwijsgroep gebeurt op basis van verworven vaardigheden en succeservaringen.
De hulpvraag van het kind (en ouders) wordt als uitgangspunt genomen. Deze wordt vertaald in doelen. Voorbeelden hiervan zijn: omgaan met gevoelens, gedragsregulatie, sociaal gedrag en schoolse vaardigheden. Bij start plaatsing wordt ook gekeken op welke momenten het kind kan deelnemen aan de onderwijsgroep. Door dit gefaseerd te laten plaatsvinden, kan het kind wennen en positieve ervaringen opdoen in de onderwijsgroep. Bij start Byzonderwijs zal de betrokkenheid van de leerkracht nog beperkt zijn. Wel is er op diverse momenten contact tussen leerkracht en kind, zodat er een vertrouwen/ relatie kan worden opgebouwd.
De inhoud van zorg/ behandeling en de omvang van deelname aan onderwijs is voor elk kind verschillend. Elk kind heeft dan ook een eigen traject binnen Byzonderwijs. Alle doelen en afspraken worden vastgelegd in het ZO-plan (= Zorg-Onderwijs-plan).
Met inzet van ambulante hulpverlener wordt ook de vertaalslag naar de thuissituatie gemaakt. Medewerking van èn samenwerking met ouders zijn voorwaardelijk en essentieel voor een goed resultaat van de behandeling. Als nodig, kan er ook gekeken worden naar ondersteuning in de wijk (bijv. sportclub e.d.).
Het perspectief binnen Byzonderwijs is binnen 1 kalenderjaar doorstroom naar een vorm van passend onderwijs. In veel gevallen zal dit (eerst) De Pyler zijn, maar andere vormen van onderwijs zijn ook mogelijk (naargelang de resultaten van de behandeling). Is doorstroom naar onderwijs binnen 1 kalenderjaar niet haalbaar, dan is plaatsing binnen externe zorg van toepassing.
Doordat behandeling voorliggend is aan onderwijs, kan het voorkomen dat een kind (kijkende naar zijn leeftijd) vertraging oploopt in zijn onderwijsaanbod. Dit is niet altijd te voorkomen. Byzonderwijs kan dan ook als een tussenjaar gezien worden waarin onderwijs tijdelijk “op een lager pitje staat”, maar als Byzonderwijs goed is doorlopen, beschikt het kind over startkwalificaties om met plezier en ontwikkelingsgericht aan onderwijs deel te nemen.