Ons aanbod
Binnen ons onderwijs zijn er verschillende leerroutes die leerlingen kunnen volgen, namelijk:
Praktijkgericht onderwijs, VMBO Basis, VMBO Kader en Entree (MBO1).
Deze leerroutes leiden allen op tot een diploma. Praktijkgericht onderwijs leidt in de regel niet op tot een diploma, maar onze manier van werken is erop gericht leerlingen van deze leerroute een kans te bieden om in de bovenbouw het Entree-diploma (MBO niveau 1) te behalen.
Zit een diploma er toch niet in? In dat geval zorgen wij voor begeleiding naar een arbeids- of dagbestedingsplek.
Bekijk ook de presentatie m.b.t. het aanbod van het VSO
….
Vanaf schooljaar 2023-2024 hebben wij de leerroutes MBO niveau 1, Praktijkonderwijs, Arbeidstoeleiding en (arbeidsmatige)Dagbesteding
samengevoegd tot de leerroute: “Arbeidsgericht”.
Leerroutes
Als de leerlingen aan het einde van leerjaar 3 meer geschikt lijken of meer gemotiveerd zijn om in de praktijk te leren, dan is het ook mogelijk om binnen de Pyler de Entree opleiding (MBO niveau 1) te volgen. De leerlingen stappen dan over van de VMBO-leerlijn naar de MBO-leerlijn.
In “Entree leerjaar 1” lopen de leerlingen 3 dagen stage in verschillende sectoren. De overige 2 dagen komen zij naar school om theorielessen te volgen. De theorievakken zijn vooral gericht op het ontwikkelen van arbeidsvaardigheden en goed werknemerschap. In het examenjaar “Entree leerjaar 2” blijven ze 3 dagen stagelopen en twee dagen naar school komen. In het laatste jaar moeten de leerlingen een profiel kiezen. In dat profiel moeten zij stagelopen en examen doen. Naast de theorie-examens doet de leerling ook een praktijkexamen (Proeve van Bekwaamheid).
Binnen Entree wordt er gewerkt in groepen van maximaal 12 leerlingen, met een vaste mentor. Behalve het geven van de theorielessen begeleidt de mentor ook de stages intensief. Er is wekelijks contact tussen school en stagebedrijf.
Leerlingen die het Entree diploma hebben behaald, kunnen eventueel doorstromen naar vervolgonderwijs, of (eventueel begeleid) gaan werken.
Voor het examineringstraject werken we samen met Vista College in Heerlen.
In de onderbouw volgen de VMBO-leerlingen dezelfde vakken als reguliere VMBO basis- en kaderleerlingen.
Anders dan op reguliere middelbare scholen, volgen onze leerlingen alle theorievakken bij 1 vaste docent, hun mentor. Ook werken we in kleine groepen van maximaal 12 leerlingen en doen onze leerlingen 3 leerjaren over de onderbouw in plaats van de gebruikelijke 2 leerjaren.
Door het verlengen van de onderbouw kunnen wij extra praktijk en extra begeleiding bieden. Zo hebben onze onderbouwleerlingen 4 keer per week een blokuur praktijk en is er genoeg ruimte om aandacht te besteden aan de sociaal-emotionele doelen van de jongeren. Denk hierbij aan klassikale gesprekken, sociale vaardigheidstraining of gesprekken buiten de klas met bijvoorbeeld de teamleider of onze maatschappelijk deskundige. In de bovenbouw worden onze werkwijzen deels geleidelijk aangepast op reguliere begeleiding.
Net als op reguliere scholen doen onze leerlingen 2 leerjaren over de bovenbouw van het VMBO. De leerlingen zitten wel nog steeds in kleinere groepen en hebben nog steeds de vaste mentor voor de theorievakken. Naast het standaard vakkenpakket en de maatschappelijke stage wordt alleen nog koken als extra praktijkvak aangeboden. Op de Pyler volgen alle VMBO-leerlingen het profiel Economie en Ondernemen met daarbij wiskunde als keuzevak. Voor het praktijkvak E&O werken we samen met het Herlecollege in Heerlen.
De examens voor de andere vakken leggen de leerlingen af via staatsexamens.
De samenwerking met het Beroepscollege (en specifiek het Herlecollege) wordt de komende jaren verder uitgebouwd, zodat onze leerlingen een ruimer aanbod voor hun profielkeuze zullen krijgen.
Het onderwijs aan de leerlingen binnen deze leerroute is gericht op de dagdagelijkse praktijk. De theorie die zij leren en de praktijkmomenten/-projecten sluiten zoveel mogelijk aan op de kennis en vaardigheden die leerlingen nodig hebben in huis en op het werk; denk hierbij bijvoorbeeld aan reizen met het openbaar vervoer, koken, kleine klussen uitvoeren, huishouden en voorbereiden op arbeid. De leerlingen zitten in klassen van maximaal 10 en worden de hele dag begeleid door hun vaste mentor en onderwijsondersteuners.
De mentor geeft de theorielessen, ondersteunt bij de praktijklessen en begeleidt de leerlingen bij hun stage. Deze stages beginnen heel laagdrempelig als interne stage en worden verder uitgebouwd als een leerling daaraan toe is. De voortgang van de stages wordt onder andere gevolgd aan de hand van competentielijsten. Na de interne stages kunnen leerlingen in groepjes met een begeleider vanuit school stagelopen bij bedrijven. Leerlingen die er aan toe zijn, gaan uiteindelijk zelfstandig stage lopen. Uiteraard wordt ook deze zelfstandige stage intensief begeleid.
Leerlingen van VSO PRO kunnen op verschillende manieren uitstromen. Er zijn leerlingen die naar dagbesteding gaan, leerlingen die, al dan niet begeleid, gaan werken en leerlingen die binnen onze school hun Entree diploma (MBO niveau 1) halen.
Bekijk hier de onderwijsgids VSO PRO
Leerlingen die hun krachten vooral herkennen in arbeidsvaardigheden en minder in het leren via boeken kunnen via ons VSO worden toegeleid naar arbeid.
De leerling loopt dan vooral stage en wordt hier begeleid door coaches.
De stages hebben in eerste instantie een snuffelkarakter, waarbij de leerlingen in aanraking komen met verschillende vakgebieden, zodat zij kunnen ontdekken welke soorten arbeid ze leuk vinden, maar ook waar ze goed in zijn.
Uiteindelijk proberen we een stageplek te arrangeren bij werkgevers, waarbij de kans groot is dat, als de jongere goed functioneert, hem of haar een arbeidscontract wordt aangeboden.
Indien geheel zelfstandig werken niet haalbaar is en er veel begeleiding nodig is tijdens het werk, kan de leerling worden toe geleid naar arbeidsmatige dagbesteding.
De leerling werkt dan bijvoorbeeld op een tuinderij, in een kantine of in een timmerwerkplaats. Bij arbeidsmatige dagbesteding is er sprake van een vaste invulling van de dag en werkt de leerling met begeleiding in een groep.
Arbeidsmatige dagbesteding kan worden vergeleken met beschut of beschermd werken in de sociale werkvoorziening.
Voor verdere vragen: http://www.depyler.nl/contact