SO/VSO De Pyler
  • Home
    • ■ Naar startpagina school
    • ■ Naar startpagina VSO
  • Onze school
    • ■ Aanbod
    • ■ Toelating
    • ■ Vervolg
    • ■ Veel gestelde vragen
    • ■ Feitjes & weetjes
  • Praktische zaken
    • ■ Vakanties en vrije dagen
    • ■ Schooltijden VSO
    • ■ Personeel
  • Downloads
  • Contact
  • Menu Menu
  • Menu
  • Visie
  • Context
  • Beleid
  • Proces
  • Resultaten

Visie

Wat is ons ideaalbeeld van onze school voor de toekomst en wat willen wij op termijn bereiken.

Onze visie, missie en kernwaarden vertrouwen, verbinding en vakmanschap zijn de fundamenten voor onze onderwijsvisie. Deze is de basis voor hoe wij werken binnen ons VSO en met de regulier VO-scholen waar wij mee samenwerken en die wij ondersteunen.

Samen met onze leerlingen en personeel zoeken wij steeds naar een goede balans tussen de 3 belangrijke ontwikkelingspijlers: kwalificatie (het je eigen maken van kennis en vaardigheden) socialisatie (het leren omgaan met de ander, ontwikkelen van sociale vaardigheden en leren omgaan met emoties en gevoelens van jezelf en de ander) en vorming van de persoon (het ontwikkelen van een gevoel van competentie, zelfbewustzijn en talentontwikkeling).

Door het bieden van een goed evenwicht in de ontwikkeling van deze 3 pijlers streven wij ernaar dat elke leerling zich kan ontwikkelen tot een competente, sociale en zelfbewuste persoon. Een persoon die durft vertrouwen op eigen kwaliteiten en een positieve relatie kan aangaan in onze steeds veranderende samenleving.

Om een maximale ontwikkeling voor leerlingen te waarborgen dienen wij zelf ook een lerende organisatie te zijn met oog voor onze interne kwaliteitszorg, maar ook voor de wereld om ons heen, waar wij als organisatie middenin staan en waarin wij samenwerken met o.a. collega-scholen, gemeentes, samenwerkingsverbanden, hulpverleningsinstellingen en ouders/verzorgers.

Dit alles vertaalt zich een aantal uitgangspunten op het antropologische, pedagogische, onderwijskundige, maatschappelijke en organisatorische vlak, alsmede op het gebied van veiligheid.

Antropologisch

Uniek-zijn bekrachtigen
Mensen zijn uniek en de moeite waard! Juist dat unieke van iedere leerling bekrachtigen wij. In ons onderwijs en onze ondersteuning staat die unieke leerling met zijn talenten, in relatie met zijn omgeving, centraal.

Oplossingsgericht werken
Wij focussen niet op ‘problemen’, maar kijken oplossingsgericht naar alle bevorderende en belemmerende factoren die de ontwikkeling van onze leerling beïnvloeden, zoals zijn leefwereld en onderwijsbehoeften. Deze vertalen wij naar ondersteuningsbehoeften, waarop wij onze aanpak baseren.

Positief zelfbeeld ontwikkelen
Wij stimuleren de ontwikkeling van een positief zelfbeeld en willen dat iedere leerling zichzelf de moeite waard vindt.

Betekenisvol perspectief
Iedere leerling heeft of ontwikkelt bij ons een perspectief op een betekenisvol bestaan.

(Ortho)pedagogisch

Leren in en buiten school
Wij geloven dat onze leerlingen zich niet alleen in ons onderwijs (waaronder stage en arbeidsleiding), op onze school ontwikkelen, maar ook daarbuiten. Ook thuis, in relaties, in vrije tijd, in de buitenschoolse opvang, tijdens therapie, in een (bij)baan of op het sportveld leren kinderen/ jongeren veel. Daarom investeren wij in samenwerking met alle netwerkpartners die bijdragen aan de ontwikkeling van onze leerlingen.

Recht doen aan verschillen
Iedere leerling is uniek en vraagt dus ook een unieke benadering. Er is niet één aanpak die in elke situatie werkt. Leerlingen verschillen, hun achtergronden verschillen. Wat wérkt in de praktijk, hangt af van veel verschillende factoren.

Afstemmen op de leerling en zijn omgeving
Probleemgedrag zien wij als gedrag dat slecht past in de omgeving waarin de leerling leeft en leert. Is het evenwicht tussen gedrag en omgeving verstoord, dan helpen wij dat herstellen. De vragen die wij ons stellen: wat kunnen wíj anders doen om een leerling goed onderwijs te bieden, rekening houdend met zijn ‘omgeving’? Wat is zijn context, geschiedenis, wat past bij hem, wat zijn verwachtingen? Kortom: hoe stemmen wij ons (pedagogisch) handelen en ons onderwijsaanbod af op de behoeften van de leerling?

Samen met anderen
Wij stimuleren niet alleen leerlingen om te leren, maar leren ook zelf, samen met leerlingen, ouders en netwerkpartners. Die verbinding tussen leerling, zijn ouders en omgeving en zijn leerkracht is essentieel voor ontwikkeling. Wij werken met onze netwerkpartners in onder meer jeugdhulp vanuit één plan en een gezamenlijke aanpak.

Wij zijn een goed voorbeeld
Wij zijn een goed voorbeeld voor onze leerlingen en streven ernaar om op het juiste moment de goede dingen te doen, ook in de ogen van de leerling.

Maatschappelijk

Passend onderwijs, passend perspectief
Wie het beste op zijn plek binnen ons vso, of die daarbuiten onze ondersteuning kan gebruiken, is bij ons van harte welkom. Wij zijn ervan overtuigd dat iedere leerling talenten heeft die van waarde zijn voor onze maatschappij. Samen met ouders/familie en netwerkpartners begeleiden wij hem/haar in zijn/haar ontwikkeling naar een betekenisvol bestaan en de meest passende plek in (vervolg)onderwijs, werk of dagbesteding.

Nu actief leren meedoen, straks actieve burgers
Wij bereiden onze leerlingen voor op actieve deelname in de maatschappij van nu, met zijn tradities, normen en waarden en gebruiken. Maar wij zorgen er ook voor dat onze leerlingen klaar zijn voor de samenleving van ‘morgen’ en hun verantwoordelijkheid als ‘actieve burger’ kunnen nemen. Daarom is ons onderwijs ook gericht op ontwikkeling van 21e-eeuwse vaardigheden. Denk aan ICT-geletterdheid, mediawijsheid, sociale competenties, culturele sensitiviteit. En vanzelfsprekend ook op de ontwikkeling tot authentiek ‘mens’ worden, waarbij zaken als zelfstandigheid, creativiteit, moreel besef en empathie een belangrijke rol spelen. Ook dat zijn belangrijke pijlers onder een betekenisvol bestaan.

Blijvend leren

Kerncompetenties en ambassadeurschap
Van al onze medewerkers vragen we authenticiteit, ontwikkelingsgerichtheid en doorzettingsvermogen als kerncompetenties. Wij verwachten van al onze medewerkers dat zij zich als ambassadeur van onze school gedragen. Leidinggevenden laten inspirerend en krachtig leiderschap zien.

Blijven leren en meedenken over (school)beleid
Goed onderwijs vraagt om (permanent) lerende professionals. Wij verbeteren onszelf continu en hebben onze onderwijs- en onderwijszorgprocessen op orde. Onze medewerkers denken in dialoog met hun leidinggevende mee over schoolbeleid en gedragen zich als ambassadeur van hun school.

Schoolorganisatie

Onze visie is zichtbaar in ons dagelijks handelen
Wij vertalen onze visie, missie, kernwaarden en onderwijsvisie in het dagelijkse onderwijs. Onze medewerkers dragen in hun dagelijks handelen naar onze leerlingen, hun ouders en onze netwerkpartners uit waar wij als VSO voor staan.

Resultaatgericht
Wij sturen op uitvoering van onze visie, missie en kernwaarden en op de resultaten die wij samen afspreken. Wij zijn ons ervan bewust dat wij onze organisatiedoelen alleen realiseren dankzij onze medewerkers. Wij stimuleren professionele (team)ontwikkeling, zorgen voor goede werkomstandigheden in de school en geven de onderwijsprofessional zoveel mogelijk zelf de regie over zijn/haar werk. Onze medewerkers kunnen rekenen op goede (ICT)-randvoorwaarden. Wij komen onze organisatieafspraken na.

Eigentijds onderwijs

Onderwijs-pedagogische aanpak is een stevig fundament
Wij bieden niet alleen goed onderwijs, maar maken ook tijd en ruimte voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Juist dat maakt ons speciaal. De kwetsbare leerlingen met wie wij werken, hebben een omgeving nodig om te kunnen groeien: een veilig pedagogisch klimaat is daarvoor noodzakelijk. Alle volwassenen zorgen, ongeacht hun taak, rol of functie, voor structuur, voorspelbaarheid, rust en respect. Wij leren onze leerlingen verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf, de ander en de samenleving. Inspirerend en eigentijds aanbod

Ons onderwijsaanbod is inspirerend, uitdagend, eigentijds en betekenisvol.
Wij sluiten aan bij de leefwereld van onze leerlingen. Onze methoden, boeken, digitale leeromgeving en (sociale) communicatiemiddelen sluiten aan bij vandaag én morgen. Wat wij aanbieden richt zich op het ontwikkelen van kennis, vaardigheden, houding en normen en waarden. Uitdagend en gestructureerd. Onze onderwijsprofessionals bieden ons eigentijdse onderwijsaanbod ook eigentijds aan. Zij zijn op de hoogte van de ontwikkelingen op het gebied van effectief en vernieuwend onderwijs en stimuleren samen leren (met leerlingen, leraren, ouders en anderen). In hun manier van lesgeven sluiten onze onderwijsprofessionals aan bij de beleving van onze leerlingen en bij wat onze samenleving nu en straks vraagt. Onze leerlingen krijgen effectieve instructies in een uitdagende leeromgeving. Voorspelbaar en gestructureerd klassenmanagement zijn basisvoorwaarden voor het onderwijs in onze school.

Ons onderwijsaanbod is ook gericht op het verkrijgen van arbeidsvaardigheden.
Voor leerlingen met een perspectief gericht op praktische vaardigheden en arbeid bieden wij kwalitatieve stages bij onze netwerkpartners, waarin ze arbeidsvaardigheden leren toepassen binnen een echte en realistische werkomgeving. Hiervoor gebruiken wij een stapsgewijze ontwikkeling in drie fases (begeleid intern, beschermd extern, zelfstandig extern).

Veiligheid

Streven naar emotionele veiligheid
Wij streven naar een veilig leerklimaat waarin leerlingen zich emotioneel veilig voelen en waarin
ongepast gedrag, pesten en discriminatie niet worden getolereerd. Daarom investeren wij in een goede vertrouwensband, een prettig klimaat en heldere regels over hoe we met elkaar omgaan, maar ook door ongepast gedrag op tijd te zien en gericht op te treden.

Streven naar fysieke veiligheid
Wij richten ons ook specifiek op het waarborgen van de fysieke veiligheid van leerlingen en personeel op
onze school, zoals intimidatie, pesten, diefstal en agressie . Dit doen wij door het implementeren van geldige veiligheidsprocedures en maatregelen.

Download hier de Missie en visie van VSO de Pyler
Print Friendly, PDF & Email

Contact

Meezenbroekerweg 5
6412 VK  Heerlen

+31 (0)45 572 55 19
info@depyler.nl

Klik hier voor Privacy beleid

 

© 2023 SO/VSO De Pyler - Website door: EZ Webdesign - Enfold Theme by Kriesi
Scroll naar bovenzijde