Op deze pagina vind u informatie m.b.t. de overeenkomst wederzijdse verwachtingen.
Op een school als de onze is het contact met ouders/verzorgers van groot belang in het kader van ons gezamenlijke streven om de leerling zo ver mogelijk in ontwikkeling te laten komen.
Die nauwe samenwerking is over het algemeen heel prettig en wij hebben om een maximaal resultaat te bereiken contacten met verschillende organisaties.
In het geval er verschil in inzichten ontstaat, gaan we altijd met wederzijds respect in gesprek met elkaar.
Helaas doen zich soms ook onwenselijke situaties voor die tot gevolg kunnen hebben dat onze wegen moeten scheiden.
Een en ander is vastgelegd in onderstaande tekst en gezaghebbende ouders/verzorgers van alle leerlingen ondertekenen deze tekst in de vorm van een overeenkomst bij de start op onze school.
Wat u kunt verwachten van VSO de Pyler
VSO de Pyler zal al het bereikbare doen om de mogelijkheden te maximaliseren voor uw zoon/dochter om een diploma te halen passend bij zijn/haar mogelijkheden. Indien dit niet mogelijk is zullen wij zoeken naar een ander passend traject , zoals arbeid of dagbesteding.
Wat verwachten wij van u als ouder/verzorger
Als ouder/verzorger bent u primair verantwoordelijk voor het welzijn van uw zoon/dochter.
U verplicht zich middels inschrijving bij VSO de Pyler om uw kind in de gelegenheid te stellen van het leerrecht en de leerplicht gebruik te maken en hen daarbij binnen de grenzen van redelijkheid te ondersteunen en te begeleiden. Bij VSO de Pyler vinden wij steun van de ouder(s)/verzorger(s) van het allergrootste belang voor een gunstige ontwikkeling van de leerling gedurende de plaatsing. Er wordt dan ook verwacht dat het thuissysteem de plaatsing ondersteunt.
Van de ouders/verzorgers wordt verwacht dat zij samen aansluiten bij de formele besprekingen zoals intakegesprekken, besprekingen met betrekking tot het ontwikkelingsperspectief van de leerling en gesprekken in het kader van 1 gezin 1 plan. Voor deze gesprekken zullen beide ouders/verzorgers (voor zover zij formeel gezaghebbend zijn) worden uitgenodigd.
Daarnaast dienen ouders/verzorgers te allen tijde telefonisch bereikbaar te zijn voor medewerkers van VSO de Pyler en een meewerkende houding te hebben naar onze school. Plaatsing bij VSO de Pyler vraagt dus ook een investering van ouder(s)/ verzorger(s).
Wat verwachten wij van de leerling
Van de leerling wordt een gemotiveerde en begeleidbare houding verwacht om aan het gedragsprobleem te werken. Daarnaast dient de leerling zich te houden aan de basisregels en afspraken die bij VSO de Pyler gelden.
Wat u verder nog moet weten
- VSO de Pyler is aangesloten bij de Verwijsindex Parkstad. Binnen dit systeem worden leerlingen gemeld waarbij zorgen bestaan met betrekking tot de ontwikkeling. Vaak werken rondom deze leerlingen meerdere hulpverleners en het systeem is erop gericht deze hulp beter op elkaar af te stemmen. VSO de Pyler meldt alle leerlingen bij inschrijving automatisch bij deze verwijsindex.
- Wij zullen, samen met u, voor uw zoon/dochter een ontwikkelingsperspectief opstellen om hem/haar
gericht te laten werken aan gedragsverbetering en maximaal leerrendement. - VSO de Pyler heeft een samenwerking met JENS Helpt. Binnen deze samenwerking is een viertal zorgmedewerkers permanent preventief werkzaam binnen onze school. Zij worden, in samenwerking met ons zorgteam, ingezet bij de begeleiding van onze leerlingen. Zij zijn betrokken bij de time-out opvang, hebben 1 op 1 gesprekken met leerlingen als het even niet gaat en daarnaast bieden zij een preventief projectaanbod (sociaal-emotionele ontwikkeling, agressieregulatie, meidenthema’s etc.).
- VSO de Pyler heeft een structurele samenwerking met de zogenaamde Jeugd-BOA: Deze zet zich, in samenwerking met onze school, in om de veiligheid in en rondom de school te bevorderen en is sparringpartner voor school met betrekking tot veiligheidsvraagstukken.
- Wij werken met een leerlingvolgsysteem (Phorthos-LVS), waarmee gezaghebbenden de ontwikkeling van de leerling kunnen bijhouden.
- Phorthos-LVS bevat een webportaal en een telefoon-app die wij exclusief gebruiken om met u te communiceren over zaken als lesuitval, maar waarmee ook andere belangrijke mededelingen worden overgebracht.
Voorwaarden in het kader van de veiligheid op school en de ontwikkeling van de leerling:
Wij willen u erop wijzen dat in het kader van de veiligheid op school en het kunnen aantonen van een zinvol perspectief om onze school te bezoeken, het van groot belang is dat er geen sprake is van ( een of meer van) onderstaande situaties. Deze kunnen namelijk onderwerp zijn van schorsing en/of verwijdering van de leerling van onze school.
– De leerling en of ouders maken zich schuldig aan ernstige verbale en / of fysieke agressie.
– De leerling verstoort door zijn gedrag en/of houding het onderwijsleerproces van zichzelf of anderen op ernstige wijze.
– De leerling weigert zich begeleidbaar op te stellen. De zwaarte hiervan wordt door het bevoegde gezag van de school beoordeeld op basis van de ernst en de frequentie van het gedrag.
– De leerling is op school in het bezit van een wapen dat een veiligheidsrisico inhoud voor medewerkers en/of leerlingen. De beoordeling hiervan is aan het bevoegde gezag van de school en beperkt zich niet tot wapens die verboden zijn volgens de wet wapens en munitie.