Vervolg
Een school voor Voortgezet Speciaal Onderwijs, zoals VSO de Pyler, bood zijn leerlingen vroeger “slechts” een perspectief op arbeid met eventueel een certificaat.
Inmiddels biedt VSO de Pyler, naast arbeidstoeleiding en toeleiding naar (arbeidsmatige) dagbesteding, een aantal diplomeringsmogelijkheden. Deze ontwikkeling heeft ervoor gezorgd dat leerlingen betere kansen hebben om hun studie voort te zetten richting Regionale Opleidings Centra (ROC’s) zoals:
het VISTA-college en het Yuverta-college.
Daarnaast zijn de mogelijkheden om tussentijds terug te stromen naar het reguliere onderwijs veel groter geworden door projecten zoals “Breed schakelen”.
Als een leerling regulier uitstroomt, betekent dit dat hij/zij het voorgestelde ontwikkelingsperspectief heeft gehaald en klaar is voor een vervolgfase na VSO de Pyler.
Leerlingen kunnen uitstromen naar vervolgonderwijs (MBO 2 of 3, afhankelijk van leerroute en vaardigheidsniveau), arbeid of (arbeidsmatige)dagbesteding.
De mentoren en teamleiders begeleiden en adviseren de leerlingen en ouders/verzorgers over de te nemen vervolgstappen.
In sommige gevallen blijkt VSO de Pyler niet de passende school te zijn voor een leerling. Het kan zijn dat het leerniveau van de leerling aanleiding is om naar een MLK-school te schakelen of juist naar een school die VMBO-Tl onderwijs aanbiedt. Het zou ook kunnen dat de leerling niet past binnen de aanpak of setting van VSO de Pyler. In dat geval kan via de zogenaamde CvB5 (via de zorgcoördinator) gezocht worden naar een collega-cluster 4-school in de regio met een beter passende setting voor de leerling.
Het kan ook zijn dat een leerling, meestal tijdelijk, niet in staat is om onderwijs te volgen, omdat het zorgdeel op dat moment belangrijker is dan het onderwijsdeel. In dat geval wordt gezocht naar een tijdelijk extern onderwijs-zorgtraject (zoals bijvoorbeeld Xonar-IZEO). VSO de Pyler blijft dan contact houden met de derde partij en mogelijk stroomt de leerling later, als deze weer schoolrijp is, opnieuw in bij VSO de Pyler.
Tenslotte kan het ook zo zijn dat in een knooppuntgesprek wordt ingeschat dat het traject van een leerling bij VSO de Pyler niet meer zinnig is en niet zal leiden tot het behalen van het voorgestelde ontwikkelingsperspectief. Redenen kunnen liggen in de motivatie, structureel weigerachtig gedrag, uitgeputte mogelijkheden binnen de setting, structureel agressief en/of onveilig gedrag van leerling en/of ouders/verzorgers etc. In dit geval wordt samen gezocht naar een alternatief traject buiten school.
Speciaal onderwijs is voor veel leerlingen passend en noodzakelijk. Hier kunnen zij werken aan hun vaardigheden binnen een aangepaste setting en met een professioneel team aan begeleiders. Sommige leerlingen groeien sneller dan anderen of hebben een beperktere ondersteuningsbehoefte. Voor deze leerlingen is het niet altijd noodzakelijk om de gehele middelbare schoolperiode gebruik te maken van speciaal onderwijs.
2 Keer per jaar wordt, tijdens de leerlingbespreking, een inschatting gemaakt van de ondersteuning die een leerling nog nodig heeft van het speciaal onderwijs. Indien wordt geconcludeerd dat de leerling mogelijk zou kunnen schakelen naar een meer reguliere vorm van begeleiding, dan kan deze worden aangemeld voor “Breed schakelen”.
Via een door alle scholen in de regio ontwikkeld schakelprotocol (het 3S-model, Signaleren/selecteren-Synchroniseren-Schakelen) kan de leerling dan doorstromen naar een reguliere VO-school. Breed schakelen wordt gecoördineerd door de zorgcoördinator.
Kijk voor uitgebreide info op de website van Breed Schakelen Parkstad.
Leerlingen die voldoen aan de leervoorwaarden en sociale competenties die horen bij een schakeltraject kunnen na het derde leerjaar doorstromen naar het Herlecollege of het Techniekcollege. In samenwerking met het Beroepscollege Parkstad Limburg is op het Herlecollege een stamklas gerealiseerd, waarin een leerkracht van VSO de Pyler participeert en de dagelijkse leiding heeft.
Leerlingen volgen zoveel mogelijk de lessen samen met de reguliere leerlingen van het Herlecollege en Techniekcollege, maar kunnen terugvallen op de faciliteiten van de stamklas als dat nodig is.
De leerlingen volgen in het derde leerjaar op de Pyler al de profiellessen op het Herle- of Techniekcollege om te wennen aan de reguliere lesomgeving en te komen tot een keuze voor een passend profiel (Horeca, bakkerij en recreatie, Zorg en Welzijn, Economie en ondernemen of techniek).
Binnen deze trajecten worden de leerlingen vanaf de bovenbouw meteen ingeschreven bij de reguliere school. Zij behalen hier in 2 leerjaren een regulier diploma VMBO Basis of kader.
Kijk voor uitgebreide info op de website van Het Beroepscollege Parkstad Limburg.
Leerlingen die voldoen aan de leervoorwaarden en sociale competenties die horen bij een schakeltraject en die het vierde leerjaar bij de Pyler hebben afgerond in de leerroute “arbeidsgericht”, kunnen na dit leerjaar doorstromen naar het VISTA-college.
Zij volgen gedurende 1 leerjaar het regulier programma van de zogenaamde Entree-opleiding en sluiten dit af met het Entree-diploma (MBO-1 niveau).
Daarna kan de leerling ervoor kiezen om te gaan werken.
Indien er voldoende motivatie aanwezig is en voldaan wordt aan de leervoorwaarden, kan de leerling ook doorstromen naar een MBO-2 traject.
Kijk voor uitgebreide info op de website van Het VISTA college.
Voor verdere vragen: http://www.depyler.nl/contact